pondělí 23. června 2008

Softwarové licence pro studenty a školy

Freeware a svobodný SW

  • je plnohodnotný software, bez funkčního omezení, poskytován bezplatně
  • autor freeware si ponechává autorská práva, nedovoluje program zpravidla upravovat nebo omezuje jeho způsob užití (např. zdarma pouze pro nekomerční či osobní potřebu)
Pár důvodů, proč ve školách programy zdarma používat :
  1. ušetříme ne malé finanční prostředky za SW, při vhodné volbě i za hardware
  2. programové vybavení mohou použít bez problémů i naši studenti

Dalším zdrojem kvalitního SW je tzv. svobodný software.
Jednou z výhod svobodného software, je možnost podílet se na jeho vývoji a přizpůsobovat ho vlastním potřebám nebo požadavkům ostatních uživatelů. Prvním krokem nových členů této komunity bývá jeho lokalizace do mateřského nebo jiného jazyka.

Dostupnost "starších" počítačů a bezplatného programového vybavení pro tyto stroje, umožňuje začlenění výpočetní techniky do práce většiny škol. V současnosti představuje software zdarma ve valné části našich škol, nezhodnocovaný kapitál. Zůstává otázka personální a finanční. Učitel, který věnuje svůj čas, aby škole ušetřil finanční prostředky, by měl být za svou práci po zásluze odměněn.

Pro výuku potřebujme pouze nevelkou sadu volně dostupného SW, zvolenou tak, aby nároky na studenty vzrůstaly postupně. Při takovém řešení si studenti mohou uvědomit, že na některé úkoly mohou použít jednoduchý a levný SW i méně výkonné počítače. Klasickým příkladem je PsPad, dostupný na Internetu v historické verzi 1.0.8.304, který se vyznačuje jednoduchostí a přehledností. Ve vyšších ročních pak používáme vyšší verze PsPadu, které vyhovují rozsahu práce a nezatěžují studenty nepotřebnými funkcemi.

V každé oblasti zpracování dat můžeme najít programové vybavení zdarma i s menšími nároky na výkonnost počítačů i velikost disků. Budeme-li se studenty používat programy pro praktická cvičení, kdy jednotlivé funkce programu používají pro řešení úkolů a nalézají pro ně nová využití, nebudou mít problém při přechodu na obdobný SW. Po seznámení s rozmístěním jednotlivých položek menu budou s ním výzápětí pracovat.

Takový přístup je pro základní školy, dle mého mínění, vyhovující a nejedná-li se o specializovanou výuku, lze ho použít v určitém rozsahu i na školách středních. Jedná se o stejný princip zobecněného používání obdobných nástrojů v běžném životě. Pro zatlučení hřebíku můžeme použít různé druhy kladiv, v nouzi kámen - konec konců předchůdce kladiva nebo podpatek boty. Stejně tak žáci mohou vytvořit pozvánku na závěrečný večírek v Corelu nebo v Malování ve Windows. V obou dvou případech použijí obdobné dovednosti, pouze se bude lišit nástroj a jeho "držení", u některých studentů i výsledek.
Bude-li v práci s programovým vybavením uplatňováno tvořivé používání jeho nástrojů , nalézaní obecných pravidel a postupů, potom si naši studenti poradí s většinou běžně dostupného programového vybavení. Podmínkou je, aby tímto způsobem pracoval i učitel a tento přístup k programovému vybavení svým studentům předával.
Vyvarujme se učení dle přesných postupů, bez pochopení souvislostí a významu prováděné činnosti a zkoušení za znalosti tlačítek. Taková metoda je vhodná v začátcích nebo u uživatelů se "strachem" z počítače. V každém případě veďme studenty k zobecňování a uplatňování získané vědomosti nebo dovednosti v dalších programech, bez toho, že by se obdobnou "věc" znovu učili. Nechť ji prostě pouze opět použijí. Tak se mohou soustředit na nové funkce a možnosti specializovaného programu. Ale to je již jiné téma.

Svobodná volba SW, s kterým budeme společně se studenty pracovat, umožňuje realizovat záměry učitele i individuální představy a zájmy žáků. Nehledě k možnosti specializovat se na zvolenou oblast digitálních dat a odlišit tak svou práci od ostatních škol.

Žádné komentáře: